Jos ihminen ei joudu jyrkänteen partaalle, ei hänen selkäänsä kasva siipiä.
-Niko Kazantakis-

tiistai 22. marraskuuta 2011

Murrrrr! Eli karhupajalle, mars!

Karhupaja. Työkeskus, jossa mä vietän seuraavan kolmen kuukauden aikana noin kolme päivää viikossa. Ainakin. Ja kivalta siellä näytti, kun käytiin tänään mun MTT:n hoitajan kanssa siellä tutustumassa. Ens viikon tiistaina alkaa mun kurssi, joka valmentaa mua kuulemma taiteen ja luovuuden kautta elämää varten. Ja mä olen kurssin vanhin.. Melkeen siellä ylärajoilla, vaikka muuten pajalla saa pyöriä 16-89-vuotiaat nuoret :) Ja noissakin ikärajoissa voidaan kuulemma yläpäässä joustaa.

Siellä oli ihana ilmapiiri, semmonen kodikas ja tosi kivoja työntekijöitä ja ohjaajia. Keittiöntätikin sanoi, että luovuutta ja mielikuvitusta pitää käyttää! Ja niin vaan tämänkin päivän lounasruoka oli aamun aikana muuttunut siellä maksakastikkeesta maksaleikkeeksi. En sano nam, koska en pidä, mutta loppuviikon muut ruuat vaikuttikin sitten jo paljon kivemmilta :)

Keramiikkapajalla touhutaan savi- ja lasitöitä, joita on ihan Saksaan asti viety. Jos jollain on toimiva idea, niin se kehitellään tappiin asti, jalostellaan, valmistetaan ja pistetään tuote myyntiin. Kivoja juttuja siellä nytkin oli tuotannossa. Somia pieniä lehtisavesta tehtyjä kilkahtelevia joulukuusenkoristetähtiä ja enkuleita ja sytämmiä ja kaikkia! Ja hienoja hirvenpääkynttilänjalkoa ja vaikka mitä!

Puupajalla pojat entisöi huonekaluja ja rakenteli uutta, sekä näin joulun alla väkersivät tosi nättejä eri kokosia lyhtyjä. Sit oli vielä autopaja ja metallipaja, joissa pojat ja miksei tietysti me tytötkin, touhusi mm. grilliä, latukonetta ja jotain "telinettä", sekä ihan perus autojuttuja. Kauheesti kaikkea jännää siis oli siellä!

Sillä kurssilla, mihin mut laitettiin, niin liikutaan kerran viikossa jotenki kivasti yhessä, maalataan, ommellaa, piirreellään, kirjotellaan, taiteillaan ja luovuudella leikitellään. Ja mä saan myös tehä lukiojuttuja siellä. Jokaselle nuorelle, jotka sille kurssille tulee (meitä oli muistaakseni 7 toistaseksi), räätälöidään omakohtanen suunnitelmia, että mitä siellä pajalla touhuillaan. Ja jos mua nappaa se mesta, niin helmikuun jälkeen saan jatkaa siellä omaan tahtiin päivätoiminnan merkeissä. Tiiä mimmonen dreijanpyörittäjä musta vielä tulee! Yläasteen aikaset savityöt ei tainneet koskaan selvitä polttouunista hengissä mihinkään hyötykäyttöön (paperipainoksi).


Ja hammaslääkärivisiitti oli kanssa melko mielenkiintonen. Puudutusta ruiskuteltiin oikein reippaasti. Mä pelkään sitä hetkeä, kun tunto palautuu kunnolla mun oikeen puolen suuhun ja sössötys lakkaa... Veikkaan, että kipua ja tuskaa on tiedossa! Sen verran ahkerasta hampilekuri repi tota mun yläleukaa ja sorkki ikeniä, että se osas itekkin jo ennustaa mulle kivuliaita seuraavia päiviä. Iltaan asti pitää olla syömättä ja kaupasta tarttu jo valmiiks mulle mukaan pinaattikeitto, marjakeitto, lämmintä kuppikeittoa, mehua, jogurttia ja buranaa :D Mä tiedän, että vaikka illalla saiskin jo syödä, niin mun suu ei kestä sitä seuraavaan pariin päivään. Kokemus puhuu... Mutta seuraava koettelemus on onneks edessä vasta 2013, joten saan tässä vähäsen hengähtää.

Ja vielä loppuviitteenä kerrottakoon, että oon pumpannut itteni jo täyteen särkylääkettä ja huonosti nukuttu yö coktailina puudutusaineen kanssa on saanut mun silmät näin iltapäivällä jo harittamaan, joten kirjoituserheiltä ei varmasti vältytty tällä kertaa. Enkä jaksa nyt edes oikolukea, koska pehmonen peti kutsuu! :)


Ja sitten vielä semmosta, että oon ollu aika ahkera käsitöiden suhteen :) Joulupaketteihin on valmistunut jo vaikka mitä, mutta niistä varmaan kuvia julkistellaan sitten vasta joulun jälkeen, ettei mee yllärit pilalle :) Ja kuvia muutenkin sitten joskus taas, kun jaksaa temppuilla niitä koneelle. Nyt, höyhensaaret kutsuu tältä erää, katotaan monenko päivän nestedietti on edessä, kun herään hammassärkyyni :)

P.P.P.P.s. (ainakin) Sain vihdoin tervetulotoivotukset Pudasjärven kaupungilta :D Kun en siis oo ollukkaan tässä Pudislainen, ku semmoset 7-8 kuukautta, virallisesti. Huomenna sais hakea tervetulokassin joulukadun avajaisista. Tai jossei kerkee, niin sitten Kerttu ja Kauko-hankkeen (ihana nimi! :)) toimistosta kaupungintalolta joskus myöhemmin. Orimattilan kaupungilta sain avaimenperämittanauhan, jännittää, että mitähän Pudis tarjoaa! :)



Lupaan, että tää kuva on ihan viimeinen P.S. :) ->

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti