Jos ihminen ei joudu jyrkänteen partaalle, ei hänen selkäänsä kasva siipiä.
-Niko Kazantakis-

lauantai 4. kesäkuuta 2011

Operaatio: Viherpeukalo keskellä kämmentä prt. 2


Nyt viheriöi kasvihuoneessa! Oon yltäpäältä märkä (koska satoi ja ukkosti), multainen ja kurainen, koiran kuolassa ja varmaan kaikkien Pudasjärveläisten hyttysten syömä. Väsynyt, niin fyysisesti, kuin henkisesti, mutta erittäin onnellinen. Ekahan lähettiin tietysti liikkeelle siitä, että aamulla reippaana ylös yhdeksältä ja kylälle. Tarkotus oli käydä apteekissa, ruokakaupassa ja puutarhalla. Puutarhalta tarttukin mukaan sitten oikeestaan kaikki, mitä olin suunnitellutkin ja ehkä vähän enemmänkin... muttei kuitenkaan liikaa (eipä!). Pari kirsikkatomaatin tainta, kurkkuja kaksi, persiljaa kaksi, oregano, basilika, paprika ja muutamia kesäkukkia (taikaneilikkaa ja kesäleimua).  

Muistakaahan, että kuvia saa isommaksi klikkaamalla niitä, jos haluaa tarkastella niitä lähemmin. Ja kommenttia jos haluaa jättää, niin tuossa ohjeet taas muistutuksena: http://alamaailma.blogspot.com/2011/05/kommentointi-mahdollisuus-kaikille.html

Askartelua
 Kukat meni kasvihuoneprojektin jälkeen pihalle ruukkuun. Kun pääsin kotiin ja olin purkanut kauppakassit ja ihmetellyt hetken "aamupalan" parissa, niin oli aika tarttua tuumailusta toimeen, muutaman kuukauden tuumailun jälkeen. Projektin toinen vaihe, puutarhaostosten jälkeen, oli nimikylttien teko. Ja hienoja kyltteä tulikin! Pahvilaatikon kannesta pohja, siihen Jonin hienoilla mangan piirustusseilla kirjotuksen ja vähän koristelua, tottakai ja sitten taakke liimasin hammastikun ilmastointiteipillä. Kuin MacGyver ikään!


Askartelutuokion jälkeen oli sitten aika lähteä pihalle huhkimaan. Ensimmäinen tunti meni varmaan äitin kanssa puhelimessa, mutta ehdin mä sitä ennen kantamaan kasvihuoneeseen jo vähän multaa ja sinne tulevat taimet, siemenet, kameran! ja muuta sälää. Koira koitti myös olla tässä projektissa kovasti apuna,  mm. mylläämällä mun uudet mullat ympäri kasvihuoneen seiniä ja kaivamalla sinne muutaman kuopan valmiiksi, ennenku mä ennätin hätiin. Seuraava homma olikin kaivaa jostain sopiva ovi, joka esti Koiran pääsyn kasvihuoneeseen. Oli pakko ottaa hetkellinen hermoloma ja soittaa äipälle ja kehua, kuinka reipas lapsi mammalla oikein olikaan! <3


Ensimmäinen kuorma matkalla kasvihuoneeseen

Ensimmäinen osuus mullasta levitettynä
Lisää ekaa multausta

Taimet purettu laatikostaan rivistöön

Tässä vaiheessa, kun ekat mullat oli levitetty ja mä olin päässyt mamman kanssa juoruumasta, alko ukkostaa ja hetken tuli vettä aika lahjakkaasti. Ja just siihen kovimpaan sateeseen mun oli pakko lähteä hakemaan lammesta kasteluvettä. Roudasin varmaankin 10 kastelukannullista vettä, jonka jälkeen mylläsin hetken kasvualustaa ja tajusin, että siitä oli ehkä 2 sentin kerros päältä märkää. Ei muuta, kuin sisälle vinkumaan Jonille, että vetää mulle jostain juoksevaa vettä. Erittäin innookkaana mamman pienenä apurina, hetken maanittelun jälkeen, mä sainkin melkein letkuvettä kasvihuoneeseen. Letku tuli sinne asti ja toinen pää oli kiinni seinässä, mutta mitään ei tapahtunut, joten käsipelillä kantamaan lisää. Muutaman kerran jaksoin kantaa vettä ja sitten päätin alkaa istuttamaan taimistoa. Ensin maahan meni tomaatit, ja siitä sitten persijaa, muita yrttejä jne. Kivasti sommittelinkin, että mihin laitan mitäkin. Ja tässä vaiheessa myös mun viisaus tuli taas esiin, kun työnsin kuivat hanskat sinne multaliejuun, mihin olin just kantanut saavitolkulla vettä. Hanskat ei olleet enää kuivat, mutta eka kasvit kylläkin paikoillaan.


Tomaatit ja pikkuisia yrttitaimia vierellä

Persiljat

Sitruunamelissa, Oregano, Basilika

Mullassa kasvaa kuokka!

Paprika löysi paikkansa

Tilli valkoisessa kylvönauhassaan


Koko komeus kylvettyvä ja istutettuna



Multasormessa tavataan!

Tässä vaiheessa, kun mä olin jo melkeen kauttaaltaan hyttysten syömä, oli hetki aikaa levähtää ja ihailla kättensä töitä ja ottaa muutamia valokuvia lisää projektista. Jokainen kasvi pääsi siis vielä ihan omaan erikoiseen lähikuvaansa kyltin kanssa, joista kaikki voivat tunnistaa kyseisen kasvin (ja jotta mäkään en ihan heti unohta, mitä oon kasvattanu)












"Oikeaoppisesti" sidottu tomaatti

Ja samaa sitomista harrastettiin myös kurkun kanssa
Ja lopuksi piti vielä poseerata itsekin todistusaineistona märkine hiuksineen kasvihuoneessa, että varmasti olin ihan minä itse, joka siellä mylläsi! Vaikka mistä sen tietää, jos tämäkin tilanne oli lavastettu? :o Valmista siellä kuitenkin tuli. Enää olis eessä veden kantoa, että kasvusto varmasti kostuu. Ainakin porkkanoiden kohalla oli melko kuivaa maata, kun siihin tein niille vakoa. Ja vakoon tuli tiputeltua myös aika runsaalla kädellä niitä porkkanan siemeniä ja myös peitettyä ne, ennenkö tajusin, että ei niitä varmaan ollut ihan tarkotus sirotella.. Noh, tuleehan sitten ainakin runsaasti porkkanasatoa. Tilli oli onneksi valmiissa kylvönauhassa, jonka vaan asettelin koloseensa ja salaatin siemenet oli sen verran isoja, että tajusin heti, ettei niitä oo tarkotuskaan heittää kourallista yhteen kohtaan. Ja muut viherjutut olikin valmiiksi mulle puutarha kasvattanut, ettei tarttenut niidenkään kanssa miettiä. Muutaman tovin vielä istuskelin kasvihuoneen rappusilla ja sidoin vielä tukikepit kurkkuihin ja tomaatteihin ja tutkin vielä nenä kiinni mullassa, että JOKO NE ITÄÄ? Ei itäneet. Ehkäpä ne illemmalla itää, kun käyn niitä uudestaan kastelemassa. Mä en malta oottaa, että saanko kasvamaan siellä muutakin, ku rikkaruohoja. Ainakin horsma on kukoistanut tässä kevään mittaan siellä oikein kivasti, että jotain siellä ainakin oon saanut kasvamaan. Ja sisällä mulla kukkii hyasintti :D Ja pihallakin kukkii nyt, kun lopuksi vielä istutin kukkaset. Tossa olis vielä Kesäleukoija, jotka olis pitäny pistää sisälle itämään jo huhtikuussa, mutta joiden siemenet aattelin käydä tonne ruukkuun vielä ripottelemassa.


Taikaneilikka

Kesäleimu

Melkein valmis padallinen veden vallassa

Nyt kun on koko päivä tullut touhuttua ulkona ja olo on hikinen ja kuranen ja muutenkin tosi ällö ja likanen, niin vois hikoilla vielä sen verran lisää, että painelis kantamaan haketta, lämmittäis vettä ja saunan ja saunois oikein kunnolla kaiken tän mullan ja muun lian pois. Aamulla sitten aikasin kastelemaan kasvihuoneen antimia ja koko sunnuntaiksi tuijottamaan, että JOKO NE KASVAA?!

1 kommentti:

  1. oot kyllä tosi ahkerasti laitellu siellä juttuja kasvamaan, toivottavasti maistuu kuitenki íhan syötäviltä :D

    - Tenskisloiskis

    VastaaPoista